14 juli

Verhalen uit Denemarken: Randers Bikeweek 2014 !!

Lees hieronder hoe de Nieuwelingen hun etappekoers in Denemarken beleefd hebben en bekijk het fotoverslag.

Bijdrage van Stefan:

Maandag ochtend om 8 uur zijn we met 7 jongens en 2 meisjes en 4 begeleiders vertrokken naar Denemarken. Het was een lange auto rit van 6 uur, onderweg zijn we nog een aantal keer gestopt voor een plaspauze. Toen we in Denemarken aankwamen stond er bij de school iemand op ons te wachten die ons naar de lokalen bracht die we mochten gebruiken. We hadden 1 lokaal voor de fietsen en 1 lokaal waar we sliepen.
De volgende dag stond de eerste wedstrijd op het programma: een rondje van 4.2 km die we 11 keer moesten rijden, ook zat er een zware klim in. In de eerste ronde kwam Justin ten val jammer genoeg zat ik in zijn wiel ik kon wel blijven staan maar moest wel weer de achtervolging inzetten maar kwam toch weer bij het peleton.Op het laatst moesten Jon en ik het peleton op de klim laten gaan en zijn gefinisht op achterstand. Op de tweede dag stond er een rondje van 12 km op het programma die we 6 keer rond moesten. Het was een erg zware wedstrijd,op een gegeven moment moesten Stef en ik en nog een paar anderen het peleton laten gaan en we kwamen op wat achterstand over de finish.De derde etappe stond er een tijdrit van 5,4 km op het programma in het begin was er een afdaling waar we de wind tegen hadden en daarna kwam er ook nog eens een zware klim die erg lang door liep en in het laatste stukje hadden we dan een afdaling. De vierde etappe stond de klim etappe op het programma met een klim van 17 procent en nog een steile klim, op een rondje van 15 km die we 5 keer moesten rijden. Na 2 rondes moesten  Stef en Niels en ik  het peleton laten gaan jammer genoeg moest Stef onze groep later ook laten gaan dus Niels en ik en nog 2 anderen bleven over.De laatste etappe was een rondje van 1,1 km in totaal moesten we 40 min fietsen. Ik had geen goede benen meer na alle vooraf gaande etappes dus moest ik de groep laten gaan. Het eind klassement is 27e Martijn 29e Stan 38e Niels 39e Jon 40e Justin 44e Stefan 59e Stef. Ik vond het een zeer geslaagde week met zijn allen en ik heb er veel van geleerd. Ik wil de begeleiding en de andere renners nog even bedanken voor deze mooie week.
Groetjes Stefan Meijer

Bijdrage van Martijn:

We zijn met 9 renners naar Denemarken gegaan: Stef, Stefan, Justin, Jon, Niels, Stan, Yvet, Arianna en Ik. Er waren 4 begeleiders mee en we reden met 3 auto's. De eerste dag hadden we nog geen wedstrijd en gingen we het parcours van de 1e etappe verkennen. De 2e dag dat we er waren hadden we de 1e etappe. Het was een etappe met een redelijk zwaar klimmetje en een mooie afdaling, we moesten dit rondje van 4,2 km 11 keer doen. Er was een kopgroep van 10 weg, daarachter zaten Justin, Stan en ik in het peloton op 1 min. De rest zat bijna op 7 minuten van de koploper. De 2e etappe had dezelfde start/finish, het was een rondje van 12,4 km die we 6x moesten doen er zaten 3 behoorlijk zware klimmen in. Het laatste rondje moesten Stan, Niels, Jon en ik op de 2e klim lossen. We hadden nog alles geprobeerd in de afdaling maar we kwamen er niet meer bij, we finishten 1 voor 1 door de laatste klim achter het peloton op ongeveer 1 min. De rest werd allemaal op 10 min gezet. De 3e etappe was een tijdrit van 5,4 km met 1 klim erin. We eindigden allemaal met een tijd van rond de 8 min ze snelste tijd was 7 min 4 Niels kwam daar het dichtste bij op 36 sec. Na de tijdrit hebben we het rondje van de bergetappe (4e) verkent en het rondje van het laatste criterium. De bergetappe was een rondje van 15,5 km die we 5 keer moesten doen. Er zaten 3 steile klimmen in. Arianna ging hier niet meer van start omdat ze te veel last had van haar keel. Het laatste rondje lagen Justin, Stan, Jon en ik er af door de klim voor start/finish. Ik en Justin kwamen nog net voor de 2e klim weer terug waar Justin weer moest lossen en er ook niet weer bij kwam. Ik eindigde uiteindelijk net achter het peloton. Daarna kwamen achtereenvolgende een voor een Stan, Justin, Niels en Stefan binnen met nog veel tijd er tussen. Daarna moesten we de 5e etappe doen een rondje van 1,1 km met nog wel 21 hoogtemeters erin die we uiteindelijk 24x moesten doen. We werden gedubbeld door de koploper waardoor we allemaal op 6 min werden gezet en niet verder mochten uitrijden. Uiteindelijk zijn we nog 5e in het ploegenklassement geworden. Ik werd 27e in het klassement, Stan 29e, Niels 38e, Jon 39e, Justin 40e, Stefan 44e en Stef 59e. We hebben ons buiten de wedstrijden om ook nog prima vermaakt. En we kregen elke avond macaroni of rijst te eten in de school waar we overnachtten.

Groeten van Martijn

Bijdrage van Justin:

De eerste dag ging ondanks een val in de eerste ronde heel goed. De tweede dag had ik mijn wiel kapot en was er geen materiaalwagen die mij terug reed. De derde dag was een tijdrit waarin ik niet diep genoeg ben gegaan. De vierde en vijfde dag gingen redelijk. Niet echt een top week, maar wel veel plezier gehad.

Groetjes Justin

Bijdrage van Jon:

Dag 1.  De eerste dag was een omloop op een rondje van ongeveer 5 km. Er zat 1 bult in die lang door liep. Ik had de eerste dag moeite met de bult en moest op de helft ook lossen.

Dag 2. De tweede dag was een groter rondje van ongeveer 12 km. Hier zaten 3 soort gelijke bulten in als de dag ervoor en we moesten in totaal 80 km.

Deze dag kwam ik al wat beter omhoog en we bleven met 4 man van wsv tot de laatste ronde over. Niels, Martijn, Stan en ik. In de laatste ronde moesten we jammer genoeg allemaal tegelijk lossen omdat we niet gewend waren om zo lang in de bulten te fietsen met een wedstrijd. We kwamen allemaal iets na het peloton binnen.

Dag 3. De derde dag was een tijdrit over een rondje van ongeveer 5 km. Je begon eerst met een afdaling, dan ging je een bocht om en direct omhoog. Als je de bult boven was ging je weer een bocht door en ging weer naar beneden naar de finish.

Dag 4.  De 4e dag was ook weer een wedstrijd van 80 km. Hier zaten 2 grote bulten in met 1 bult van 15%. Deze wedstrijd reden we allemaal ook goed mee, uiteindelijk bleven Justin, Martijn, Stan en ik over. Tot de laatste ronde de steile bult kwam waar Justin, Stan en ik moesten lossen. Martijn kon nog bij het peloton bijblijven en bleef hierin tot de finish.

Dag 5. De laatste dag. Het was een criterium over een klein rondje met bochten en over een parkeerplaats met een heel klein bultje erin. We hadden met zn allen afgesproken om direct vanaf de start met zn allen door te trekken om zo het hele peloton uit elkaar te scheuren. Maar helaas zat er bijna niemand van voren om mee te helpen.

Daarna zijn we terug gegaan naar de school om daar te douchen en alle spullen te pakken en hebben de auto’s ingepakt en kon de terugreis beginnen.
Ik vind deze week Denemarken met (bijna iedereen) van de Nieuwelingen een leuke en gezellige week. En ook de meerdaagse wedstrijden waren leuk en je kon er mooi ervaring opdoen en contacten leggen met andere wielrenners uit andere landen.

Groeten Jon.

Bijdrage Stan:

Randers Bike Week 2014: dinsdag 1 juli t/m zaterdag 5 juli

Maandag 30 juni:
Bepakt en bezakt vertrokken mijn vader en ik op maandagmorgen 07.00 uur vanuit Coevorden richting de Meerdijk. Na het inladen van alle renners met hun spullen, reisden we om 07.30 uur af richting het Deense Randers, voor een 5-daagse etappekoers. WSV Emmen werd vertegenwoordigd met 9 renners: Yvet, Arianna, Stefan, Stef, Niels, Martijn, Justin, Jon en ik. Als begeleiding gingen mee Ciska van Deest, Henri Griemink, Bert Schoonewille en Bennie Gosink.

Na een reis van bijna 9 uur kwamen we eindelijk in Randers aan. Ons verblijf tijdens deze ronde was in de Søndermarkskolen, waar wij 2 grote lokalen ter beschikking hadden. Eén lokaal werd ingericht als slaapplaats, de andere werd gebruikt als masseerruimte en opslagplaats van onze fietsen.

Nadat we ons geïnstalleerd hadden, konden we plaatsnemen aan het buffet. Het was goed eten: pasta, salades en aardappelen (helaas geen toetje).

Na het eten wilden we nog even het parcours voor de 1e etappe verkennen. Het lag in de planning dit op de fiets te doen, maar al na 5 km. hadden zowel Yvet als Jon een lekke band, waarop besloten werd het parcours dan maar met de auto te verkennen.

Na nog even onze mobieltjes gecheckt te hebben en onze supporters thuis op de hoogte te stellen dat alles goed met ons was, gingen we op tijd slapen.

Dinsdag 1 juli:
Na een vroeg ontbijt, 07.00 uur, gingen we vol goede moed op weg naar de 1e etappe. Het was een omloop van 4 km., met daarin een zware klim van 2 km. Het leek een makkelijk parcours, maar dat viel in de praktijk behoorlijk tegen.

Yvet moest als eerste starten: Zij eindigde net achter het peloton. Daarna was het aan de beurt aan de Nieuwelingen jongens: Justin kwam in de 1e ronde ten val, maar werd netjes door de materiaalauto teruggebracht naar de groep. Het leek net een afvalrace, want iedere ronde moesten er renners lossen. Na 5 ronden ontstond er een kopgroep van 4 man, met helaas geen WSV'ers erin. In de achtervolgende groep van 30 man zaten Martijn, Justin en ik. De kopgroep bleef weg en had een voorsprong van 1 minuut. In de eindsprint spurtte Justin naar een 12e plaats, ik werd 13e en Martijn 17e. De rest zat in de 3e groep; hierin werd Niels 42e, Jon 44e, Stef 47e en Stefan 53e.

Vervolgens reed Arianne mee in de categorie Dames Junioren. Wegens een gering aantal deelnemers, werd deze groep ingedeeld bij de heren 40+. Arianna had helaas materiaalpech, waarna zij geen aansluiting meer kon vinden met de groep.

Na de wedstrijd gingen we weer richting de school, waar we gingen lunchen. Vervolgens werden we door de begeleiders gemasseerd en moesten we uiteraard de fietsen poetsen.

Woensdag 2 juli:
Deze dag opnieuw een omloop: het parcours was 12,4 lang. Opnieuw een zwaar parcours, nu met 3 beklimmingen, 6 ronden. Dat wij dit soort beklimmingen in ons vlakke Nederland niet gewend zijn, merkten wij nu goed. Toch konden de meesten van ons tot in de laatste ronde goed meekomen. Ik heb nog geprobeerd om in de voorlaatste ronde naar de kopgroep toe te springen, maar het gat was net te groot. Samen met Jon, Martijn en Niels eindigden wij net achter het peloton. De rest kwam op een groter afstand binnen.

Omdat de vorige dag de categorie van Arianna moeite had om de heren 40+ bij te houden, mochten deze dames vanaf deze etappe meerijden in de groep van Yvet. Arianna werd keurig 2e, Yvet eindigde op de 5e plaats.

Donderdag 3 juli:
Vandaag stond een tijdrit op het programma. Een parcours van 5,4 km, met wederom een klim. Yvet moest als eerste starten. Met een tijd van 9 minuten en 7 seconden eindigde zij op een 4e plaats. Arianna had weliswaar de snelste tijd, maar omdat zij ingedeeld was in een lagere categorie, werd haar tijd aangepast.

Daarna waren de Nieuwelingen aan de beurt: Niels was de snelste WSV'er. Met 7 minuten en 40 seconden eindigde hij als 22e. Ik werd op 2 seconden van Niels 26e, Jon 38e, Justin 44e, Stef 51e, Martijn 60e en Stefan 63e.

Na het eten was er nog tijd genoeg om te ontspannen, zoals de stoelenrace, een potje voetballen en uiteraard de mobiele telefoons.

Vrijdag 4 juli:
Vandaag de zwaarste etappe: de koninginnenrit. Een omloop van 15,5 km. met een zware beklimming van 15% erin.
Helaas had Arianna deze dagen weer behoorlijk last gekregen van haar abces in de keel. Zij had hier zoveel hinder van, dat zij in goed overleg besloot om deze dag niet meer van start te gaan.
Yvet moest ook deze dag weer als eerste fietsen op dit loodzware parcours. Zij kwam uiteindelijk als 37e over de streep.
Met het verkennen van het parcours, brak de ketting van Martijn zijn fiets. Gelukkig was er nog voldoende tijd om dit probleem te herstellen. Direct na de eerste bergsprint reden 2 Denen weg uit de groep die een voorsprong van 2 minuten kregen en die we pas na de finish terug zagen. Stef kreeg na 2 ronden kramp, waardoor hij moest afstappen. De overige WSV'ers konden in het begin in het peloton meerijden, maar de meesten moesten aan het einde van de wedstrijd de groep laten gaan. Helaas had ik ook materiaalpech (ketting eraf), waardoor ik de aansluiting met het pelotonnetje kwijt was, maar na een lange achtervolging van 5 km kon ik weer aansluiten bij de groep Martijn was deze dag de beste WSV'er. Hij eindigde net achter de groep. Deze dag eindigde vervelend voor Ciska en Martijn van Deest. Toen we bij de auto aankwamen, constateerde Ciska dat zowel haar iPhone als die van Martijn uit haar tas verdwenen waren. Gelukkig vonden we nog 1 telefoon weer terug, maar die van Martijn was spoorloos.

Zaterdag 5 juli:
De laatste dag alweer. Deze dag moesten we nog een criterium afwerken. Opnieuw geen vlak parcours; een ronde van 1 km. lang met daarin 7 bochten.
Yvet startte weer als eerste WSV'er. Zij werd 7e. In het eindklassement werd zij uiteindelijk 4e!
De Nieuwelingen moesten 24 ronden rijden. We hadden afgesproken dat we deze dag gelijk vanaf de start erin zouden vliegen. De eerste ronde lukte het mij nog als eerste door te komen, maar het werd een grote chaos. Door het kleine parcours reed op een gegeven moment alles en iedereen door elkaar. 10 coureurs bleken meer dan een ronde voorsprong te hebben. De jury besloot daarom de rest van de renners uit koers te halen. In het eindklassement werd Martijn 27e, ik werd 29e, Niels 38e, Jon 39e, Justin 40e, Stefan 44e en Stef 59e.

Na de koers gingen we gelijk richting de school, gauw douchen en onze spullen inpakken. Na het schoonmaken van de gebruikte lokalen, verlieten we om 14.00 uur Randers en gingen we weer richting Nederland, alwaar we om half 10 's avonds weer terug op de Meerdijk waren. Het was een mooie, maar wel zeer zware koers. Wel hebben we hier veel ervaring opgedaan! Met elkaar hebben we een hele geslaagde en gezellige week gehad!