Sprintzege voor Arjen van Putten in één na laatste JouwHypotheek populaires

Met 30 renners vertrokken we dinsdagavond voor de Jouw Hypotheker populaires. De voorlaatste keer alweer, want het einde van het wegseizoen komt in zicht.

“Aan boord” hadden we deze keer onder anderen Thijmen Paardekooper, die onlangs in Ommen wist te winnen en die daarmee toch nog wat voldoening overhield aan een pechvol verlopen (half) seizoen. Met Richard Olijve en Férenc Kaper hadden we twee “oude bekenden” aan de start. Beide zijn ex-leden van de club en beide hadden we een tijdlang niet gezien. Férenc rijdt veelal in Duitsland met een licentie als amateur. Via een puntensysteem wil hij komend seizoen omhoog naar de elite.

En dan was er ook nog Job Weijdema. Eveneens lang niet gezien. Job had het een poosje wel gehad met het wielrennen na een paar fikse valpartijen. Die leverden hem niet alleen (dure) materiaalschade op, maar ook flinke mentale schade. Maar gelukkig lijkt hij de weg terug te hebben gevonden. Klasse !

Rick Pors, de glorieuze winnaar van de vorige week, was er niet bij. Rick leverde toen een prestatie van formaat met zijn solo-zege.

Hoe moeilijk het is om op de Meerdijk weg te blijven, bleek ook nu weer. Telkens waren er renners die het probeerden, maar even zo vaak was het na een paar rondjes gedaan (en vaak nog sneller). Vooral Karsten Veen was bijzonder actief, maar tegelijk weinig succesvol. Ook Daniël Hessels reed weer een aanvallende koers. Daniël was er bij, toen een trio wegreed van het peloton. Hij was toen in het gezelschap van Niek Dam en Karel Overduin, die je tegenwoordig ook met enige regelmaat vooraan kunt verwachten. Maar ook dit drietal moest eraan geloven, toen het peloton onder aanvoering van gele truidrager Arjen van Putten begon te jagen.

Arjen, die zondag op een “leegloper” 4e was geworden in Grave, hield de koers scherp onder controle, waardoor niemand ruimte kreeg. Ook Tom Buls en Patrick Nieuwenhuis niet, die het met z’n tweeën probeerden. In de finale waagde Jacky Lotterman zijn kans. Het was tevergeefs. Bij het ingaan van de laatste ronde kwam Férenc Kaper met voorsprong langs de jury. Férenc is geen sprinter en daarom probeerde hij het met een solo. Maar in de laatste ronde heeft iedereen een verschrikkelijke haast en dus werd Férenc op de laatste bult weer in de kraag gegrepen.

Een massa-sprint ? Jawel, met deze keer Arjen van Putten en Daniël Hessels in de hoofdrollen. Daniël probeerde tot het uiterste om zijn uitstekende koers te verzilveren met een zege, maar Arjen was net iets rapper. Thijmen Paardekooper was de beste van de rest en werd daarmee 3e. In het algemeen klassement is Arjen door dit resultaat onbereikbaar geworden. Voor de 2e plek gaat het nu nog tussen Willem Jan Belt en Patrick Nieuwenhuis.

De uitslag:

1 Arjen van Putten (Emmen), 2 Daniël Hessels (Emmen), 3 Thijmen Paardekooper (Valthermond), 4 Willem Jan Belt (Dalen), 5 Niek Dam (Lutten), 6 Patrick Nieuwenhuis (Gieten), 7 Daan Koning (Ruinen), 8 Bryan Brink (Gasselte), 9 Ivar Hengeveld (Dalen), 10 Karsten Veen (Heerenveen)

12 Wilfred Tiemes (Uffelte), 16 Thijs Booy (Emmer-Comp.), 23 Jessica Lantinga (Uffelte), 24 Diana Boeser (Schoonoord), 25 Arjan de Jonge (Emmen)

Klassement met nog één wedstrijd te gaan:

1 Arjen van Putten (164), 2 Willem Jan Belt (122), 3 Patrick Nieuwenhuis (120), 4 Lars Alkema (79), 5 Wilfred Tiemes (77), 6 Jacky Lotterman (73), 7 Elmar Bischop (72), 8 Rick Pors (68), 9 Tom Buls (61), 10 Thijmen Paardekooper (31)

Dames:

1 Laurel ter Braak (90), 2 Jessica Lantinga (56), 3 Diana Boeser (41), 4 Marlies Vos (40), 5 Iris Offerein (39)