Airolube Zomercup: 17 podiumplaatsen in de tas van WSV Emmen

De tweede dag van het MTB-weekend in Emmen stond in het teken van de Zomercup. Een ICW-wedstrijd dus waarvan dit de derde was uit een serie van vijf.

Zulke wedstrijden moet je koesteren, want zij vormen het fundament van de wielersport. Daarom hebben we met enig chagrijn moeten vaststellen, dat deze wedstrijden ongetwijfeld ter discussie komen te staan. Gewoon omdat er van de zijde van de renners te weinig belangstelling voor is.

Het probleem ligt niet bij de jeugd, maar bij de oudere categorieën. Zodra het jeugdprogramma is afgelopen, wordt het stil langs de baan en gaan de middagwedstrijden als een nachtkaars uit. Dit is dus niet, waar een organisatie het voor doet. Gelukkig hoefden er op de Meerdijk geen extra dingen te gebeuren, want alles kon na de wedstrijd van zaterdag gewoon blijven staan.

Viel er dan helemaal niets te beleven op de Meerdijk ? Jazeker wel, want met name bij de jongste jeugd waren er nogal wat nieuwe gezichten te zien. Allemaal even enthousiast en gemotiveerd. Krachten verdelen is er niet bij, gewoon zo hard mogelijk vertrekken en dan zie je later wel waar het schip strandt. Bij de 8-jarigen stonden 6 renners aan de start en vier daarvan waren van Wsv Emmen. De club kan dus voorlopig wel even weer vooruit met al dit nieuwe talent. Jochem Kuipers, die we al wat langer kennen, werd winnaar. Puck Geerts werd 2e en daarmee winnares bij de meisjes. Gert en Ina Hollemans waren speciaal voor haar even naar de Meerdijk gefietst om getuige te kunnen zijn van dit fijne moment. Chaz Hindriks werd 5e en Bas Smit 6e. Janine Barkhuis, die de eerste ICW-wedstrijd op Trimunt had gewonnen, was er niet bij vanwege een familiefeestje.

Bij de 9- en 10-jarigen zegevierde Eline Scheve, met overmacht net als de dag ervoor. Pepijn Kuipers zat deze keer goed in zijn vel en onderstreepte dat met de 2e plaats. Iets later kwamen Isa Ravesteyn (8e) en Guido Scholte (10e) binnen.

Net als Pepijn had ook Joren Pijpker zich helemaal hersteld van zijn vervelende wedstrijd op zaterdag. Hij stond er weer bij alsof er niets gebeurd was: zonder een spoortje twijfel, alles onder controle en ……. compleet met bril, die gelukkig was terug gevonden. Er was dus niets meer wat een zege in de weg zou kunnen staan en zo gebeurde het ook. Daan Zinger is ook iemand die kan meepraten over tegenslag. Een sleutelbeenbreuk hield hem lange tijd uit de roulatie, maar deze keer was hij er weer bij, al moest hij helemaal achteraan starten. Het leverde hem niettemin meteen de 5e plaats op, vlak voor Joëlla Levinga (6e), die fraai winnares werd bij de meisjes. Maud de Vries kon er niet bij zijn, want zij vierde haar verjaardag (in het zwembad). Nog van harte gefeliciteerd Maud !

In de oudste jeugdgroep was het allemaal Wsv Emmen wat de klok sloeg. En dat nog wel zonder Milan van der Zee, die als supporter stond toe te kijken. Hij zag, dat het goed was: 1 Nick Snippe, 2 Micha Prins, 3 Lieke Capelle (winnares bij de meisjes), 4 Thijs Gritter, 5 Kyan Scheve, 7 Sem Kuipers, 9 Sven Ravesteyn

Dat laat aan duidelijkheid helemaal niets te wensen over.

Na een korte pauze ging het verder met de nieuwelingen (m/v) en dames. Junioren waren er niet helaas. Bij de nieuwelingen fietste voor het eerst Damian Roelofs (Emmen) mee. Damian Roelofs zegt U ?? Ja, want die is net lid geworden van Wsv Emmen en maakte zijn debuut. Nog niet in het clubshirt, maar dat wordt snel in orde gemaakt. Alle begin is moeilijk en na een tijdlang dapper te hebben meegestreden, moest Damian zijn eerste wedstrijd voortijdig beëindigen. Tobey Thole, een andere nieuwkomer, reed de wedstrijd wèl uit. Hij finishte als 3e achter Julian Potgieter (2e) en onze clubgenoot Thijs Anne Nanninga (1e), die volstrekt superieur was in de nieuwelingen-categorie.

Bij de meisjes werd het podium bezet door Felien Helmers (1e), 2 Yenthe Ridder (toch wel knap hoor Yenthe !) en Viviënne van der Greft (3e).

Bij de dames ging de zege naar de ons onbekende Anaëlle Even-Latouche uit Frankrijk. Op het podium kreeg zij gezelschap van Rachelle Huberts en Jessica Lantinga, waardoor Wsv Emmen ook in deze categorie weer een hartig woordje meesprak. Diana Boeser, vanaf afgelopen week ook te zien in het shirt van Wsv Emmen, werd 4e.

Na al deze hoogtepunten stonden we voor de taak om ons op te laden voor het laatste onderdeel. Dat viel niet mee. Gelukkig kregen we in de kantine wat lekkere dingen voorgeschoteld van Alies en de dag werd helemaal goed toen we daar Kor van ’t Hof zagen zitten in zijn vertrouwde computeromgeving. Eerlijk gezegd hadden we hem daar niet verwacht, want vorig jaar kondigde hij aan ermee te stoppen. Maar een vervanger was er niet en dus ………. Gewoon doorgaan, Kor !!

Naar buiten lopend, zagen we daar op het verlaten plein Mitchell Blomsma staan met een kapotte ketting in zijn handen. Hij was al van start gegaan, maar had zijn ketting stuk gereden. Wéér iemand minder dus van de tien die van start waren gegaan.

De weinig boeiende strijd bij de heren werd gedomineerd door Sander Glazenburg uit Winschoten, die veruit de sterkste bleek. In het begin leek het erop, dat Mart Vos bij hem in de buurt zou kunnen blijven, maar na een tijdje begon Mart terrein te verliezen. Als “troost” mocht hij zich winnaar noemen bij de 19-plussers.

De eerstvolgende Zomercup-wedstrijd is in Veendam op zondag 14 juli en daarna wordt de competitie afgesloten met een wedstrijd in Zwaagwesteinde (of De Westereen zo U wilt).

Fred Haikens