Arjen van Putten winnaar 11e JouwHypotheek populaires

De populaires hebben dit jaar te kampen met allerlei soorten tegenslag. Het slechte weer speelde een negatieve rol en ook de voetballers gooiden roet in het eten. Eerst FC Emmen en afgelopen dinsdag moest het Nederlands elftal spelen. Daarom werd besloten om de populaires te verplaatsen van dinsdag naar woensdag. Dit hoeft niet per sé nadelig te zijn voor het aantal deelnemers, maar breekt natuurlijk wel het wekelijkse ritme.

Dinsdag stonden er 25 renners aan de start en dat aantal past wel zo ongeveer in het beeld van de laatste tijd.

In het clubgebouw zat Arjen van Putten al kant en klaar in zijn gele trui. Staat je goed, Arjen ! Diana Boeser had ook een ander tenue aan dan we van haar gewend zijn. Zij verscheen voor het eerst in het shirt van WSV Emmen en ook voor haar geldt: Staat je goed, Diana !

Diana was erin geslaagd om Anniek Zwiers over te halen om ook mee te doen en zo kregen we Anniek na lange tijd weer eens te zien in een wedstrijd op de racefiets. Het zal voorlopig ook wel de laatste keer zijn, want normaal gesproken geeft zij op dinsdagavond jeugdtraining.

Het was warm, zeer warm. Nadat alle bidons waren gevuld kon Geert Vos het vertreksein geven voor een wedstrijd die heel veel zweetdruppels opleverde, maar die verder zonder al te veel spektakel verliep. Maar wie zich mocht vervelen, kon zich bezig houden met puzzels die aan de boom hingen. Je moest dan wel weten, hoeveel maanden een jaar heeft. Kennelijk een overblijfsel van de een of andere open dag voor de jeugd.

Man van de wedstrijd werd Bas Witten uit Hoogeveen, die samen met zijn ploegmaats Jille Brinksma en David Bakker naar Emmen was gekomen. Bas had zondag nog een toptien notering gescoord in Oldenzaal in een ijzersterk deelnemersveld. Op de Meerdijk begon hij aan een lange solo, die hem 30 seconden voorsprong opleverde. Zijn vlucht werd uitstekend afgeschermd door Jille Brinksma, die in zijn eerste jaar als wielrenner al precies weet, hoe het werkt in de wielersport. Maar om in je eentje weg te blijven, moet je over heel wat extra klasse beschikken. Bas hield het heel lang vol, maar uiteindelijk besloot hij zich toch maar over te geven.

Ondertussen was Daan Koning (zondag 5e in Eexterveen) aan de kant komen te staan vanwege een lekke band. Zoals altijd had Daan ook nu weer een secondant meegenomen. Deze keer was Karel Overduin de gelukkige, die mocht proberen om zijn “kopman” aan een droge worst te helpen, maar die hoefde dus niet in actie te komen. En de droge worst kwam via Arjen van Putten terecht bij …….. ondergetekende. “Als dank voor de foto’s”, voegde Arjen er aan toe.

Het sprinten is hij nog niet verleerd, zo bleek nog maar weer eens. Hoewel Arjen in de finale een paar keer flink op zijn hoede moest zijn, liet hij zich niet verrassen. De eindsprint zette hij vervolgens helemaal naar zijn hand.

Door deze zege heeft Arjen nu wat meer afstand genomen in het algemeen klassement, maar er is nog van alles mogelijk, omdat Patrick Nieuwenhuis, Lars Alkema en Willem Jan Belt (prima !) dicht in de buurt staan. Bij de dames is Laurel ter Braak nog steeds “in the lead” en dat zal wel zo blijven ook.

De daguitslag:

1 Arjen van Putten (Emmen), 2 Patrick Nieuwenhuis (Gieten), 3 Willem Jan Belt (Dalen), 4 Lars Alkema (Gieten), 5 Jille Brinksma (Nieuwleusen), 6 Rinze Kwak (Winschoten), 7 Daniël Hessels (Emmen), 8 Bas Witten (Hoogeveen), 9 Erwin Rinsma (Stadskanaal), 10 Wilfred Tiemes (Uffelte), 11 Ivar Hengeveld (Dalen), 12 Mart Vos (Aalden), 13 Jan Vos (Sleen), 17 Laurel ter Braak (Eeserveen) tevens 1e dame, 18 Arjan de Jonge (Emmen), 19 Diana Boeser (Schoonoord), 20 Anniek Zwiers (Schoonoord)

Algemeen klassement:

1 Arjen van Putten (92), 2 Patrick Nieuwenhuis (86), 3 Lars Alkema (79), 4 Willem Jan Belt (76), 5 Elmar Bischop (52). De stand bij de dames: 1 Laurel ter Braak (63), 2 Marlies Vos (40), 3 Demi Beernink (34)

Fred Haikens