Feestelijke laatste Populaire 2019

Met eindwinnaar Herms Eising, eindwinnares Laurel ter Braak en winnaar van de Fred Haikens-bokaal: Tijmen Eising, kwam er afgelopen dinsdag een eind aan het Populaire seizoen 2019!! Bij deze danken we sponsor Rijschool Marco uit Emmen, clubfotograaf Fred Haikens, alle trouwe vrijwilligers en natuurlijk alle renners en rensters voor het afgelopen seizoen.  Graag tot volgend jaar. Hieronder leest u het wedstrijdverslag van Fred.

Populaires afgesloten met sprintzege van Joost Freriks

Met 37 renners aan het vertrek gaf Anne Olijve dinsdagavond het startsein voor de laatste etappe van de populaires op de Meerdijk. De organisatie had de koers ingekort tot 40 minuten en 3 ronden, omdat na afloop de prijsuitreiking zou plaatsvinden. Feitelijk was de laatste wedstrijd ook niet meer van belang voor het klassement, want de beslissingen waren in de voorgaande weken al gevallen.

Maar het gaat (gelukkig) niet altijd om de prijzen. Er bestaat ook nog zoiets als “de eer” en het plezier in de sport. Wat dat betreft, zijn we dit seizoen goed aan onze trekken gekomen. Altijd waren er wel vrijwilligers, die het aandurfden om een knuppel(tje) in het hoenderhok te gooien. Dat was ook nu weer zo. Hoewel er niets meer op het spel stond, opende klassementsleider Herm Eising het bal. Hierna kregen we een trio aan de leiding met Jesse Dijkstra, Bert Assen en Iwan Schut. Dit drietal werkte goed samen en bleef geruime tijd voorop. Totdat er een georganiseerde jacht op gang kwam. Het ging toen zo hard, dat het peloton in tweeën brak.

Nadat de vluchters weer waren ingerekend, kregen we een tijdje later een nieuwe serieuze poging te zien. Deze keer van Iwan Schut, René Boerhof en de uitstekend meedraaiende nieuweling Maarten Hamminga.

Voor dit trio duurde de wedstrijd net iets te lang, want kort voor het ingaan van de laatste ronde moesten ook zij zich gewonnen geven. Een groepssprint bracht de beslissing en het was junior Joost Freriks, die deze keer met de eer ging strijken.

Met voorzitter Jan Kalter als presentator was er na afloop de prijsuitreiking in het clubgebouw. Namens het bestuur overhandigde Astrid Dijkstra de bloemen, truien en bekers aan Herm Eising, Laurel ter Braak en Tijmen Eising, die dit seizoen de snelste ronde reed met een gemiddelde snelheid van 50,1 km per uur. Ga er maar áán staan !!

Ook de mensen achter (of vóór) de schermen werden onder applaus in de bloemen gezet, waarbij sponsor en vaste deelnemer Marco Tuinenburg uiteraard niet werd vergeten.

Hierna kon ieder zich tegoed doen aan een drankje en een hapje. Hermen Eising had aanvullend voor de biertjes gezorgd en René Mink van der Werf voor de goed gevulde hapjesschalen. Zo werd het een gezellige, gezamenlijke afsluiting van een seizoen, dat in onze beleving weer veel te snel voorbij is gegaan.

De uitslag:

1 Joost Freriks, Emmen

2 Herm Eising, Emmen

3 Kevin Kuiper, Nieuwolda

4 René Mink van der Werf, Nw. A’dam

5 Joeri Fledderus, Drouwen

6 Bennie Gosink, Coevorden

7 Jesse Dijkstra, Stadskanaal

8 Bert Assen, Coevorden

9 Bas Hansler, Emmen

10 Wilfred Drenthen, Veenoord

11 Mart Vos, Aalden