Finale Zomercup rondom de Kibbelkoele

Aan het eind van een toch al drukke wielerweek, kregen we zondag ook nog eens een “dubbelprogramma” voorgeschoteld. Op de Meerdijk was de laatste dag van het WK para-cycling en tien kilometer verderop, rondom de Kibbelkoele, reden de mountainbikers hun laatste wedstrijd in het kader van de Zomercup.
Daar waren (gelukkig) veel leden van WSV Emmen op af gekomen. Maar liefst 14 jeugdleden reden er hun wedstrijd en bij de “overigen” telden we 7 WSV’ers. Zo zien we het dus graag !!
Normaal gesproken zou ook Mart Vos van start zijn gegaan, maar hij liep helaas met een gebroken sleutelbeen (en met zijn ziel onder de arm) langs het parcours. Niets aan te doen; gevolg van een valpartij in de Ronde van Nijverdal, een dag eerder. Mart zal daardoor ook de veldrit in Gieten missen, maar hij kan er daarentegen wèl weer bij zijn in Dalen, waar op 3 november een nationale veldrit wordt gehouden, gekoppeld aan het regiokampioenschap van Noord- en Oost-Nederland. Een dag eerder is er in Dalen trouwens ook nog een ICW-wedstrijd. Daarover horen we t.z.t. ongetwijfeld nog meer.

Langs de welbekende recreatieplas “de Kibbelkoele” bij Noord-Sleen hadden de BushBikers voor de jeugd een traject uitgezet met een lengte van 1,5 km. De betrekkelijk jonge club heeft in de loop der jaren genoeg ervaring opgedaan met het organiseren van wedstrijden. Dat bleek meteen al door de soepele wijze, waarop de deelnemers op materiaal en transponders werden gecontroleerd en op de doordachte indeling in vakken bij de start. Goed geregeld !

En stonden er nu ook WSV’ers op het podium deze keer ? Nou en of !!
In categorie 1 verschenen meteen twee blauwhemden op het podium, want Age Menzen en Rafaël Horsman werden 2e en 3e bij de jongens. Thijs Potters werd 3e bij de jongens in categorie 2/3 en Tamar Dronkert 3e bij de meisjes. Tamar zette terloops ook het eindklassement op haar naam. Maurits Blaauwgeers beleefde in categorie 4/5 een topdag, want hij kwam afgetekend als 1e binnen. Even leek het erop, dat hij zijn leidende positie zou moeten prijsgeven, toen Thomas Huitema vanuit de achtergrond sterk kwam opstomen, maar Thomas werd getroffen door het pechduiveltje. Tot twee keer toe liep zijn ketting los en dat wierp hem ver terug. Hierdoor werd het toch nog een ruime overwinning voor Maurits, die ook winnaar werd van het totaalklassement.

’s Middags moesten de renners rondjes van 3 km afleggen met daarin een spectaculaire “drop”. Wel zagen we, dat het door de smalle paden vaak lastig was om elkaar te passeren. Zonder “tromgeroffel” was dat eigenlijk niet mogelijk. Maar lang niet iedereen kan of wil een luide keel opzetten (“je voelt je soms net een aso”).
Joost Freriks ging er bij de junioren meteen vandoor en niemand bleek in staat hem te volgen. Joost deed drie keer mee aan de Zomercup en won alle wedstrijden. Maar het eindklassement ging naar Ruben van Voorn, die alle zeven wedstrijden had meegedaan.
In tegenstelling tot Joost had Marlies Vos aan drie overwinningen ruimschoots voldoende om het eindklassement te pakken. Zij was ook deze keer weer de enige junior-vrouw in het deelnemersveld en dan is winnen natuurlijk niet zo moeilijk. Marlies stond er dan ook een beetje verloren bij op het podium. Maar dat neemt niet weg, dat zij gewoon de beste was van alle vrouwelijke deelneemsters. De grootste tegenstand kwam van Iris Offerein, die nog bij de nieuwelingen-meisjes rijdt.

Eindklassementen

Na zeven wedstrijden kon de balans worden opgemaakt. Met iemand als Kor van het Hof achter “de knoppen” is dat een fluitje van een cent. En zo hoefden we na afloop niet lang te wachten op prijsuitreiking. Namens het district was coördinator Luit Ottema daarbij aanwezig en hij zag dat het goed was.

Cat. 1 – Jeugd 8 jaar

1 Hidde Neijenhuis 326