Geslaagde Jeugdtour voor jeugd WSV Emmen

Na de Gouden Pijl konden de wielerliefhebbers een week lang hun hart ophalen in de Jeugdtour Assen. Eveneens een geweldig evenement, maar wel met een totaal andere insteek natuurlijk. Alles draait hier om de jeugd, in de brede zin van het woord, want we spreken hier over renners tot en met 18 jaar. Daar horen dus ook nog de junioren bij, al is het misschien verstandig om het meedoen van deze categorie te heroverwegen. In de eerste plaats, omdat deze groep (in tegenstelling tot de nieuwelingen) strikt genomen niet meer bij de jeugd hoort, maar vooral ook omdat het wedstrijdprogramma ontzettend uit de voegen loopt, wanneer je de junioren het aantal kilometers geeft waaraan ze gewend zijn. Tot dusver heeft de organisatie gekozen voor een alternatief, namelijk het inkorten van de kilometers. Dat heeft dan weer als nadeel, dat er flink wat junioren zijn, die liever thuis blijven. In dat licht bezien viel het aantal deelnemers bij de junioren trouwens nog wel mee (32 jongens en zelfs 47 meisjes).

De jeugdtoer kent een lange historie. De eerste jeugdtour dateert van augustus 1965, toen er – op gewone fietsen – in twee leeftijdsgroepen werd gereden. Het startschot zou worden gelost door de burgemeester, maar …… van het gemeentebestuur was helemaal niemand aanwezig. “Waarschijnlijk heeft de burgemeester de hele Jeugdtoer vergeten”, lazen we in de krant. In groep 1 (15-17 jaar) finishte Klamer Bos uit Gieten als eerste. (Klamer is er nog steeds trots op). Dijkhuizen uit Gieten werd 2e en H. Brands uit Rolde 3e. In groep 2 (12 tot 14 jaar) ging de eerste plaats naar Wiebe Pool die toen nog in Hemrik woonde en die later zou uitgroeien tot één van de beste Noordelijke amateurs. In de loop der jaren heeft de Jeugdtour trouwens wel méér toprenners voortgebracht, te veel om op te noemen. Zo won Marianne Vos in 1996 al, toen zij nog in categorie 2 fietste. En wie kent Erik Dekker niet ? Hij won bij de 11-jarigen in 1982.

Zulke toppers zullen er ook dit jaar vast wel weer bij hebben gezeten. Maar we hebben lang niet alles gezien en ook al was dat wèl zo, dan is het nog een hachelijke zaak om te voorspellen wie er later gaat dóórbreken. Als je goed kijkt, kun je binnen één en dezelfde categorie soms een enorm verschil in lichamelijke ontwikkeling waarnemen. Dat wordt later min of meer recht getrokken. Zo zijn er nog veel meer factoren, die in de loop der jaren een belangrijke rol gaan spelen.

Wat hopelijk blijft, is het enthousiasme en de drive waarmee de jonge rennertjes hun wedstrijden rijden. Dat deden ze donderdag in Emmen, waar een tijdrit op het programma stond. Voor sommigen was het de eerste keer, dat ze een “echte” tijdrit reden. Zo een met alles er op en er aan. Dus: een schuin aflopend startbordes, een witte streep waar je absoluut niet overheen mag met je voorwiel, een computerscherm met secondes, een man of vrouw die je fiets vasthoudt, en een meneer die met zijn vingers wijst en hardop aftelt. En dan is er op de koop toe ook nog iemand, die foto’s van je maakt ! Toe maar, ga er maar even aan staan !

Maar gelukkig: tijdrijden kun je leren. Vooral veel dóen !

De resultaten:

Vorig jaar was Rafaël Horsman de enige deelnemer namens WSV Emmen. Deze keer waren het er 13. In volgorde van optreden in de tijdrit waren dat:

Thijs Gritter (39e), Micha Prins (40e), Nick Snippe (34e), Maud de Vries (38e), Luca Elsinga (17e), Jeroen Pijpker (12e), Rafaël Horsman (28e), Daan Zinger (21e), Pepijn Kuipers (13e), Pim de Vries (19e), Vince Elsinga (3e), Valerie Horsman (13e) en Janine Barkhuis (5e).

Eindklassementen:

Cat. 1

Janine Barkhuis 2e, eerste meisje=roze trui en 3e punten klassement. Super gedaan. Gefeliciteerd Janine !

Valerie Horsman 12e, met een mooie 2e plaats op de slotdag

Cat. 2

Vince Elsinga 17e, (3e etappe 4), (3e speciaal klassement)

Cat. 3