Jacky Lotterman wint 9e JouwHypotheek populaires

De regen bleef weg gisteravond op de Meerdijk. Maar helaas,  ….  de renners óók. Gelukkig waren er nog een aantal “last-minute boekingen” van renners, die de kat kennelijk uit de boom wilden kijken. Zo stond er toch nog een pelotonnetje met twintig renners aan de start. Grotendeels waren dat degenen die tot de vaste kern behoren.

Grote afwezige was gele trui-drager Patrick Nieuwenhuis. Patrick stond op de deelnemerslijst van de Omloop van Bedum en die keuze valt alleszins te billijken. Jacky Lotterman hadden we daar ook verwacht, maar die was gewoon in Emmen. “Ik heb nog nooit een criterium gereden in de regen”, aldus Jacky. “Durf ik niet aan”.

Dat is natuurlijk te begrijpen, maar wel erg lastig voor een wielrenner. Zijn er tegenwoordig geen “mental coaches”, die daar iets mee kunnen ?

Na de twee opwarmrondjes ging de beuk er meteen vol in. Al na een paar rondjes was het peloton compleet uiteen gerafeld in allerlei groepjes. In de eerste groep zaten Jacky Lotterman, Arjen van Putten en Thijmen Paardekooper. Sven Meis reed er naartoe samen met Quinten Vos en als laatste kwam ook Cor van Leeuwen nog aansluiten. Cor zit in de openingsfase meestal achterin en hij had de slag in eerste instantie dan ook gemist. Lars Alkema had ook graag mee gewild, maar hij kon de sprong niet maken.

Voor Lars was er nog wel een plekje in de tweede groep met daarin Mart Vos, Willem Jan Belt en Jan Vos. Daar achter reed een derde groep met Jordy Brouwer, Wilfred Tiemes, Daan Koning en Wilfred Drenthen. En in de laatste groep die langs kwam, zagen we Herm Eising, Goos Beukema, Laurel ter Braak, Thijs Booy, en Ivar Hengeveld. Daar nog weer achter, in haar eentje, de dappere en stug doorzettende Jessica Lantinga.

Zo werden de kaarten al vroeg in de wedstrijd stevig geschud. Dat was meteen een flinke streep door de rekening van sommigen, die hun zinnen hadden gezet op de droge worst. Zoals Daan Koning, die er voor het eerst weer bij was na zijn val in Bronneger. Geen droge worst, maar Daan kennende, zal hij daar niet wakker van liggen.

In de ontstane situatie kwam nadien niet zo gek veel verandering meer. De kopgroep, met een hyper-actieve Jacky Lotterman in de hoofdrol, denderde door en sloeg aan het “dubbelen”. Alles en iedereen werd op een ronde gezet. In het verdere verloop kwamen de tweede en derde groep bij elkaar, waardoor er toch nog zoiets als een peloton ontstond. In de kopgroep haakte Sven Meis na 40 minuten koers af, zodat er 5 man overbleven.

De finale paste perfect in het beeld van de wedstrijd. Jacky Lotterman vlinderde er weer eens tussenuit en eigenlijk maakte niemand van de kopgroep zich daar verder druk over. Jacky reed onbedreigd naar de eindstreep, waar zijn vader al klaar stond voor de foto’s, gewapend met een jaloersmakende systeemcamera van Sony.

Tien seconden later arriveerde Thijmen Paardekooper, die de laatste weken duidelijk progressie heeft geboekt. Arjen van Putten kwam al sprintend als 3e binnen en veroverde daarmee de gele trui. Een nieuw hoogtepunt voor hem, nadat hij zaterdag in Hardenberg al weer de 1e prijs had opgehaald. Na een lange solo nog wel !

De uitslag:

1 Jacky Lotterman (Emmen), 2 Thijmen Paardekooper (Valthermond), 3 Arjen van Putten (Emmen), 4 4 Quinten Vos (Emmen), 5 Cor van Leeuwen (Borger), 6 Willem Jan Belt (Dalen), 7 Lars Alkema (Gieten), 8 Mart Vos (Aalden), 9 Wilfred Tiemes (Uffelte), 10 Thijs Booy (Emmer-Comp.), 12 Goos Beukema (Sleen), 13 Laurel ter Braak (Eeserveen), 14 Jessica Lantinga (Uffelte)

Algemeen klassement:

1 Arjen van Putten (72), 2 Patrick Nieuwenhuis (69), 3 Lars Alkema (66), 4 Willem Jan Belt (61), 5 Elmar Bischop (52)

Bij de dames is de stand:

1 Laurel ter Braak (53), 2 Marlies Vos (40), 3 Demi Beernink (34)