Jens Schepers winnaar 12e JouwHypotheek populaires

Er hadden zich woensdag 25 renners verzameld voor de populaires op de Meerdijk. Het was tevens de laatste wedstrijd voor de zomervakantie. In verband met het EK voetbal moest de wedstrijd opnieuw worden verplaatst en het zag er lange tijd naar uit, dat dit een ongunstige ruil zou worden. Want de woensdag stond nagenoeg de hele dag in het teken van de regen. Maar gelukkig knapte het op toen het aanvangstijdstip begon te naderen. Alleen Erwin Rinsma liep nog tegen een flinke bui aan, toen hij op de fiets onderweg was naar Emmen.

Op de Meerdijk was van dat alles niets te merken, zodat de wedstrijd zonder problemen kon doorgaan. Of tòch niet ? Langs het parcours waren namelijk mensen bezig om de decors van het pitfeest (een evenement waar je van moet houden) te installeren, waardoor er trucks en aanhangwagens met materialen op de baan verschenen. Gelukkig was dit van korte duur en kon iedereen daarna zijn eigen ding weer doen.

Rick Pors was de eerste die zich aan het front toonde. Rick is iemand die helemaal geen boodschap heeft aan tactiek en dat soort zaken. Hij rijdt voor het lieve vaderland weg en houdt wel van een “uitstapje”. Waarom ook niet ? Rick is zo sterk als een beer, en wanneer er wat versterking komt, zit je misschien zomaar in de goede slag. Dat gebeurde echter niet deze keer.

Het stokje werd overgenomen door een drietal, bestaande uit (natuurlijk) Jacky Lotterman, Jens Schepers uit Groningen en Koen Nooijen. Daarmee begon Koen aan een avontuur, waaraan hij zich zelden waagt. Maar er kwamen nog méér verrassingen uit de hoed, want terwijl dit drietal aan een serieuze voorsprong begon te werken, waren er twee renners die deze trein niet wilden missen. Dat waren Daan Koning en zijn ploegmaat Karel Overduin. Iedereen keek zijn ogen uit. Zien we dat wel goed ? Ja, echt waar. Alleen hadden ze de pech, dat klassementsleider Arjen van Putten het nu wel welletjes begon te vinden. Arjen (die zondag in Beverwijk zijn 6e seizoenszege behaalde),  is in bloedvorm en begon aan de kop van het peloton te jagen.

Dat was te merken ! Zowel vooraan als achteraan vielen er “slachtoffers” en toen de boel weer tot rust gekomen was, waren de vluchters weer ingerekend en was het peloton in tweeën gebroken. In het eerste peloton reden behalve Arjen van Putten en de drie voormalige vluchters ook Daniël Hessels, Mart Vos, Patrick Nieuwenhuis, Rick Pors, Maurits Blaauwgeers, Wilfred Tiemes, Tobias Dall, Willem Jan Belt en Iris Offerein, die zich als enige dame voorin kon handhaven. Daan Koning en Karel Overduin vonden we terug in het tweede pelotonnetje en toen was wel duidelijk, dat ze hun inspanningen hadden moeten bekopen. Maar Daan had een excuus: hij fietste met  zijn “gewone” schoenen. Zijn race-schoenen had hij namelijk vergeten. Dat is net zoiets als een fotograaf, die vergeet om zijn camera mee te nemen. Dat leverde Daan dus een hoop commentaar op, zoals van Wilfred Tiemes: “Jij hebt toch ook altijd wàt”.

Ondertussen ging de wedstrijd verder en kregen we de volgende ontsnappingspoging voorgeschoteld. Van Tom Buls, ook iemand die – net als Rick Pors – rijdt zonder enige vorm van poespas en die in elke wedstrijd wel even iets probeert. Hij kreeg bovendien gezelschap van Jens Schepers, die we nog goed kennen van zijn overwinning in één van de voorjaarstrainingsritten. Beide vormden ze geen gevaar voor de leiderstrui van Arjen van Putten en dus kregen ze de ruimte.

Uitstekend samenwerkend bouwden ze elk rondje hun voorsprong wat verder uit. En toen zagen we wéér iets, wat we zo dolgraag zien, speciaal bij jonge coureurs: een tegenaanval van Daniël Hessels. Daniël is een coureur met talent, die méér kan dan hij zelf denkt. Meestal houdt hij zich koest, maar deze keer kwam hij uit het hok. Prima ! Tobias Dall, die dit jaar zo te zien niet meer in het shirt van De Ketting fietst, kwam aansluiten bij Daniël en even leek het erop, dat Maurits Blaauwgeers ook nog wilde toespringen, maar dat verzandde. Wellicht had Maurits de twee lastige heuvelwedstrijden in Luxemburg van het afgelopen weekend nog in de benen, want hij staakte al snel zijn poging. De beide andere achtervolgers hielden het lang vol, maar kwamen niet echt dichterbij. Integendeel zelfs. Zij werden weer bijgehaald door het eerste peloton, zodat de twee koplopers (die ondertussen het tweede peloton hadden gedubbeld), onderling mochten uitmaken wie er met de droge worst vandoor zou gaan. Dat werd Jens Schepers, die iets meer pure snelheid in de benen heeft dan Tom Buls. De Veendammer kan echter terug zien op een puike wedstrijd.

Dat geldt niet voor Erwin Rinsma, die een mindere dag had en met zijn duim naar beneden over de streep kwam. Erwin krijgt voorlopig jammer genoeg geen kans om zich te revancheren, want de eerstvolgende wedstrijd is pas weer op dinsdag 20 augustus. Eerst maar eens even genieten van een welverdiende vakantie !

De uitslag:

1 Jens Schepers (Groningen); 2 Tom Buls (Veendam), 3 Arjen van Putten (Emmen), 4 Patrick Nieuwenhuis (Gieten), 5 Maurits Blaauwgeers (Dalen), 6 Daniel Hessels (Emmen), 7 Willem Jan Belt (Dalen), 8 Wilfred Tiemes (Uffelte), 9 Koen Nooijen (Coevorden), 10 Iris Offerein (Meppen) tevens 1e dame, 16 Laurel ter Braak (Eeserveen), 17 Arjan de Jonge (Emmen), 18 Mark Hessels (Emmen), 19 Jessica Lantinga (Uffelte), 20 Diana Boeser (Schoonoord)

Algemeen klassement

1 Arjen van Putten (107), 2 Patrick Nieuwenhuis (99), 3 Willem Jan Belt (86), 4 Lars Alkema (79), 5 Tom Buls (60)

Dames: 1 Laurel ter Braak (72), 2 Marlies Vos (40), 3 Jessica Lantinga (37)