Jeugd WSV Emmen buitengewoon succesvol op LJC in Emmen

Het was al weer een tijdje geleden, dat we onze mountainbikers voor het laatst in actie hebben gezien. Hoe zou het met ze zijn gesteld ? De berichten die daarover binnendruppelden, waren goed. Het afgelopen weekend kregen we alle gelegenheid om dit te checken, want dat waren twee dagen, die helemaal in het teken stonden van het mountainbiken. Op zaterdag de landelijke jeugdwedstrijd en op zondag de interclubwedstrijd met enkel Noordelijke deelnemers.

De jeugdwedstrijd op zaterdag was de 10e in de reeks van wedstrijden, die meetellen voor de Landelijke Jeugdcompetitie. De finefleur van het Nederlandse jeugdwielrennen had zich verzameld op de Meerdijk, en dat betekende voor verscheidene renners dus een verre reis heen en terug. Onze diepe bewondering gaat uit naar alle ouders, die dit mogelijk maken voor hun kinderen.

Het werd in veel opzichten een topdag. Om te beginnen werkten de weersomstandigheden geweldig mee. Vrijdag, de dag ervoor, was het nog een natte dag geweest en de zaterdag begon weliswaar frisjes, maar het bleef droog en later liet de zon zich meer en meer gelden.

Een tweede opsteker was het geweldige optreden van de eigen jeugd. Toen aan het eind van de dag de balans kon worden opgemaakt, stonden er maar liefst 4 overwinningen op het scorebord. Vier uit zeven !! Goeiedag even ! Dat zullen we niet vaak meer meemaken.

Janine Barkhuis opende het bal in categorie 1, al had ze de handen vol aan Yens de Vor (Jan van Arckel), die tweede werd. Valerie Horsman (4e) en Jochem Kuipers (5e) mochten eveneens plaats nemen op het podium. Klasse ! En dan was er in deze categorie nog Puck Geerts, die als nieuwkomer fris van de lever naar de 9e plek stuurde. In dit gezelschap was dat een prestatie van formaat.

In categorie 2 was Eline Scheve superieur. In haar kampioenstrui duldde zij niemand bij zich in de buurt. Vince Elsinga maakte het succes voor Wsv Emmen compleet met een prachtige tweede plaats.

In categorie 3 ging de zege (weer) naar Lizzy Brakke uit Staphorst. Geen enkele twijfel mogelijk. Bijna een minuut later finishte Tim Jansen uit Ruinerwold van de Noord-Westhoek. En iets later zagen we een juichende Pim de Vries binnen komen. Niet omdat hij dacht gewonnen te hebben, maar om zijn vreugde te tonen over zijn podiumplaats waarmee hij zichzelf had overtroffen. Alweer grote klasse.

Met Pepijn Kuipers gaat het de laatste tijd helaas wat minder goed. Hij werd 11e in zijn kampioenstrui en dat is eigenlijk beneden zijn stand. Maar er is een weg terug ! Blijf erin geloven !

Wat Pim de Vries had laten zien in categorie 3 was fantastisch, maar Rafael Horsman overtrof alle verwachtingen in categorie 4. Vanuit het achterveld begon hij aan een opmars die we hem vooraf niet uit de mouw hadden geschud. De een na de ander werd door Rafaël gepasseerd. Alleen Arthur Garrat en Cheyenne v. d. Meer wisten buiten schot te blijven. Die twee reden voor de overwinning, die naar Arthur ging. Joëlla Levinga kwam als 22e binnen. Zij stond op de laatste startrij en was niet helemaal tevreden over het verloop van haar race.

In categorie 5 ontpopte de wedstrijd zich weer in een klassiek duel tussen Julia Herman en Xavi Hachmang. Deze keer was het Julia, die won. Luca Elsinga werd in deze leeftijdsgroep 7e, Maud de Vries 11e en Joren Pijpker 12e. Joren kwam al in de eerste ronde in de problemen door een val, die hem de hele wedstrijd parten speelde. Hij kwam als laatste door, zonder bril en met een beschadigde fiets. Zelf was hij ook niet zonder “kleerscheuren” gebleven. Maar opgeven ? Dat nooit en dus ging Joren, terwijl het huilen hem nader stond dan het lachen, in de achtervolging wat hem uiteindelijk nog de 12e plaats opleverde. Wat een karakter !

In categorie 6 schitterde Lieke Capelle. Op een leenfiets nog wel. Op deze door haar zogenoemde “k.. fiets” ging zij tekeer als een vat vol energie en klopte niemand minder dan Nederlands kampioen Erik Bikker in een rechtstreeks duel, waarmee Lieke aantoonde, dat zij (t.z.t.) met een gerust hart kan afreizen naar het EK. Kyan Scheve en Sem Kuipers (op een nieuwe fiets) hielden zich goed staande in het middenveld met een 11e en 12e plaats als resultaat. Sven Ravesteyn zagen we na 20 minuten koers niet meer doorkomen. Hij kreeg een DNF voor zijn naam.

En toen, als klap op de vuurpijl, kregen we als slot nog een spetterend solo-optreden voorgeschoteld van Milan van der Zee. Wat een buffel hè ! Al in de eerste ronde sloeg Milan onbedoeld een gaatje en besloot om maar meteen door te gaan. Zijn tegenstanders (en dat waren niet de minsten), zagen hem pas terug aan de streep. Toch opmerkelijk, hoe Milan altijd boven zichzelf uitstijgt, als hij een wedstrijd op de Meerdijk rijdt.

Nick Snippe reed in de buurt van Beer van Beurden en dan zit je meestal goed in de wedstrijd. Eigenlijk kon hij met zijn 9e plaats dus best tevreden zijn. Micha Prins had het iets moeilijker. Hij werd door zijn vader, die als microfonist fungeerde (je moet het maar even doen !), als 19e binnengehaald.

Al met al hebben onze trainers en begeleiders een hoop eer van hun werk gehad en voor de club als geheel was het in alle opzichten een echte topdag, waar we – met dank aan de sponsors, de jury, de E.H.B.O. en de vele vrijwillige medewerkers – weer met voldoening op terug kunnen kijken.

Geschreven door: Fred Haikens