Rick Pors soleert naar verdiende zege in JouwHypotheek populaires

Nu de vakantieperiode ten einde loopt, hadden we iets meer deelnemers verwacht dan de 26 die deze keer naar de Meerdijk waren gekomen voor de Jouw Hypotheek-populaires. Eigenlijk waren het er 27, maar Lars Alkema besloot (zeer verstandig) om niet te starten. Hij had, toen hij vanuit Gieten naar Emmen fietste, een scheurtje in het frame van zijn race-fiets ontdekt. Dan kun je maar beter geen enkel risico nemen.

We zagen hoofdzakelijk bekende gezichten, al was het een tijdje geleden dat we sommigen voor het laatst hebben gezien. Van de Peddelaars waren Karsten Veen en Matthijs Zweers naar Emmen gekomen en van HWV Hardenberg stond Marcel Ekkel aan de start. Maar in voorgaande jaren leverden deze clubs een grotere bijdrage aan het deelnemersveld. Jan Peter Boorsma uit Kollumerzwaag was er de vorige week voor het allereerst en deze keer had hij zijn broer Meindert meegenomen. Van harte welkom mannen !

Maar het mooist was de aanwezigheid van Jan Belt uit Dalen, de trouwe supporter van Willem Jan. Na de alarmerende berichten over zijn hartaanval, was het fijn om hem weer terug te zien en dat nog wel in een redelijk goede conditie. Jan is nog wel gauw moe en zijn revalidatie zal ongetwijfeld de nodige tijd vragen. Maar  .…  hij ìs er weer !!

De koers verliep in grote lijnen net als de vorige week. We zagen een levendige wedstrijd met veel vluchtpogingen op deze heerlijke zomeravond. En ook nu weer met allerlei renners die je niet direct in een ontsnapping verwacht. En dan denken we niet alleen aan renners zoals Wilfred Drenthen en Mart Vos, maar ook en vooral aan Karel Overduin en Romano Boshove. De progressie die Romano de laatste tijd laat zien is opvallend en Karel rijdt (zo lijkt het) altijd wat beter, wanneer Manon in de buurt is om foto’s te maken.

Iemand die altijd de aanval zoekt, is Rick Pors. Dat was ook nu weer het geval. Nadat eerst Karsten Veen een paar rondjes alleen aan de leiding had gereden, kwam Rick meteen al uit zijn hok. Te vroeg natuurlijk, maar voldoende om de boel wakker te schudden. We kregen Tobias Dall voorop en daarna het duo Quinten Vos-Rick Pors. Het begon al wat serieuzer te worden toen een trio bestaande uit Elmar Bischop, Maarten Hamminga en Mart Vos op avontuur ging. Maar in zijn gele trui hield Arjen van Putten de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en na drie ronden werd deze vlucht vakkundig geneutraliseerd. Hierna volgde een aanval van Maarten Hamminga, Karsten Veen, Karel Overduin en Romano Boshove, met Tobias Dall als achtervolger.

In de finale was het opnieuw Rick Pors die het op zijn heupen kreeg. Op de achtergrond werd naar elkaar gekeken, waardoor het stil viel. Het gaf Rick de gelegenheid om zijn voorsprong uit te breiden tot meer dan een halve minuut. Rick heeft de energie om het lang vol te houden en hoewel hij in de laatste ronde iets moest inleveren, kwam zijn zege niet meer in gevaar. Aangemoedigd door microfonist Arjan Freriks soleerde hij als eerste over de eindstreep. Zo kwam het, dat Rick na vele, vele mislukte exercities eindelijk eens het genoegen smaakte van een overwinning. Hij was er erg blij mee en het is hem van harte gegund !

Dertien seconden later werd er door het peloton gesprint om de 2e plaats. Die ging naar Arjen van Putten, die daarmee zijn leidende positie in het totaalklassement versterkte. Derde werd Quinten Vos (geen transponder), 4e Jacky Lotterman, 5e Maarten Hamminga, 6e Bryan Brink (geen transponder), 7e Willem Jan Belt, 8e Wilfred Tiemes, 9e Patrick Nieuwenhuis en 10e Jan Peter Boorsma (knap).

Attentie

De volgende week (3 september) beginnen we een half uur vroeger, om 18.30 uur. Daarna volgt op 10 september de slotrit.

De uitslag (alleen transponders):

1 Rick Pors (Ter Apel), 2 Arjen van Putten (Emmen), 3 Jacky Lotterman (Emmen), 4 Maarten Hamminga (Annen), 5 Willem Jan Belt (Dalen), 6 Wilfred Tiemes (Uffelte), 7 Patrick Nieuwenhuis (Gieten), 8 Jan Peter Boorsma (Kollumerzwaag), 9 Wilfred Drenthen (Veenoord), 10 Elmar Bischop (Emmen), 13 Mart Vos (Aalden), 19 Goos Beukema (Sleen), 21 Laurel ter Braak (Eeserveen)

Algemeen klassement:

1 Arjen van Putten (144), 2 Willem Jan Belt (109), 3 Patrick Nieuwenhuis (109), 4 Lars Alkema (79), 5 Wilfred Tiemes (72), 6 Elmar Bischop (72), 7 Rick Pors (68), 8 Jacky Lotterman (67), 9 Tom Buls (60), 10 Quinten Vos (37)

Dames: 1 Laurel ter Braak (90), 2 Jessica Lantinga (47), 3 Marlies Vos (40)